حکومت آینده افغانستان به کسب مشروعیت نیاز دارد
فخرزاد فخرزاد

از شرم این صد چهره ها

چین بر رخ آئینه افتاده است

              ( بیدل )

به تاریخ یازدهم عقرب سال جاری کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خلاف تعهدات قبلی و تغیر یک صدو هشتاد درجه در تصامیم خویش حامد کرزی را برای بار دوم برنده انتخابات ریاست جمهوری اسلامی افغانستان اعلان نمود .

از روز اول بانکی مون سرمنشی ملل متحد ٫ اوباما رئیس جمهور امریکا ٫ نخست وزیر بریتانیا ٫ رئیس جمهور پاکستان ٫ نخست وزیر کشور هندوستان وسایر کشورها غرض رنگ و روغن دادن مشروعیت آن از تصامیم فوق ذکر حمایت کردند و پیروزی حامد کرزی را بدور دوم ریاست جمهوری تبریک خواهان تغیرات اساسی و بنیادی در انتخاب حکومت جدید شده غرض همکاری بعدی هر کدام از کشورها شرایط مشخص را به وی پیشنهاد نموده اند .

آگاهان امور را عقیده برآنست که بدون تامین امنیت ٫ صلح و ثبات واقعی ٫ حاکمیت قانون ٫ عدالت اجتماعی ٫ رشد ٫ ترقی ٫ دموکراسی در یک جامعه هیچ نوع حکومت نمیتواند ادعای مشروعیت نماید .

اضافه مینمایند باموجودیت جنگسالاران ٫ زورمندان ٫ حامیان عاملین فساد اداری ٫ مافیای مواد مخدر ٫ زمین اقتصادی ٫ عقب گرایان ٫ دشمنان ترقی ٫ دموکراسی ٫ و عدالت اجتماعی در نقاط کلیدی آیا میتوان به تامین یک حکومت مشروع امیدوار بود ؟

ادامه میدهند حکومت مصلحتی را مشارکت ملی خواندند یک توهین بخواست اکثریت اراده مردم افغانستان بوده و میباشد زیراکه حکومت که به اساس مشارکت ملی ایجاد میشود شایسته سالاری ٫ خرد گرایی ٫ تخصص گرایی ٫ واقعیت گرایی از مشخصات عمده آن بوده افراد آلوده ٫ غیر ماهر ٫ عقب گرا ٫ قانون ستیز ٫ فرهنگ ستیز ٫ زن ستیز در آن جا ندارند .

اوباما به حامد کرزی گفته است اگر تا شش ماه آینده غرض ریشه کن ساختن فساد اداری اقدامات جدی نه نماید حمایت ایالات متحده امریکا را از دست میدهد .

آگاهان امور تقاضای فوق ذکر را دوراز واقعیت خوانده ادامه میدهند که با موجودیت صدها تن از عاملین فساد اداری در نقاط کلیدی که از حمایت کشور های جهان از جمله ایالات متحده امریکا برخوردار میباشند حامد کرزی و تیم کاری اش میتواند به اهداف فوق موفق شود؟ عده دیگر عامل گسترش فساد اداری کشورهای دونر را خوانده میافزایند از جمله ده ها ملیارد دالر که طی هشت سال گذشته زیر نام کحمک به افغانستان سرازیر شده قریب به هشتاد فیصد آن توسط کشورهای متذکره به هدر رفته است .

سازمان ملل متحد هشدار میدهد در صورت بوجود نیامدن تغیرات اساسی و بنیادی در حکومت آینده افغانستان مانند از بین بردن فساد اداری ٫ اصلاح ارگانهای عدلی ٫ قضایی از بین بردن فرهنگ بخشایش وغیره نمیتواند حکومت آینده را همکاری نماید زیراکه کحمک های آینده جهانی مشروط به تغیرات درحکومت آینده میباشد اضافه نمود که موجودیت جنگ سالاران و زورمندان را نمیتواند در حکومت آینده تحمل نماید چیزیکه  ما میخواهیم که افغانستان به یک جهت برود آن جهت اصلاحات است .

ازینکه سازمان مذکور طی سه دهه اخیر نتوانسته به وعده های خود در کشور ما عمل نماید مردم ما به وعده های سازمان مذکور و کارکنان آنها کمتر باور دارند از طرف دیگر از کشیدن شش صد تن کارمندان خارجی خویش طور موقت از افغانستان خبر میدهد .

استاد مسعود یک تن از آگاهان شناخته کشور میگوید این نوع اظهارات سبب ناراحتی روانی مردم و بلند رفتن مواد غذایی در کشور میشود زیراکه مردم احساس مینمایند که ما در ردیف دوم کشورهای جهان قرار داریم در حالیکه هراس افگنان و تروریزم دشمن مشترک تمام جهان بوده همه مردمان جهان باید بدون در نظر داشت منطقه و نژاد با براه انداختن مبارزه قاطع علیه آنها اقدام نمایند .

آقای رنجیر عضو ولسی جرگه میگوید متاسفانه بعد از تدویر جلسه بن به یک عده گروها زیرنام نماینده گان اقوام اتکا شد امروز صدها شوراها بنام اقوام ایجاد شده که یک خطر بزرگ برای کشور و مردم ما  میباشد و نماینده گان موصوف با استفاده از مقام اعطا شده توانستن ده ها ملیون افغانی ثروت اندوزی و مالک قصرها در داخل و خارج کشور شوند ادامه داد یگانه ایجاد کابینه خوب باید شایسته سالاری در تشکیل دولت آینده در نظر گرفته شود .

آگاهان امور را عقیده برآنست از لحاظ جامعه شناسی سیاسی بزرگترین سد در مورد رشد وحدت ملی ایجاد شوراها ٫ نهادها ٫ گروها ٫ تنظیم ها و احزاب قومی لسانی ٫ مذهبی ٫ سمتی بوده و میباشند باید افزود کسانیکه لوایح قوانین را آگاهانه یاغیر آگاهانه غرض ایجاد نهادهای مذکور نافذ نموده اند برزگترین اشتباه را بباورما به ملت بزرگ افغانستان نموده اند .

داکتر عبداله عبداله میگوید کمیسیون انتخابات صلاحیت انتخاب حامد کرزی را ندارد اضافه مینماید اداره حامد کرزی بسیار ضعیف و ناتوان میباشد توان مبارزه با فساد و طالبان را ندارد .

ایالات متحده امریکا از حامد کرزی خواسته تا افراد آغشته به فساد را برای مشروعیت بخشیدن حکومت آینده دستگیر نماید .

امیر البحر یک تن از جمله افراد ارشد نظامی امریکا میگوید .

به نسبت آلوده بودن فساد عده از اعضای دولت افغانستان سخت نگران میباشد از حامد کرزی خواسته به خاطر ریشه کن کردن فساد گامهای اساسی را بردارد ادامه میدهد که در یک کشور که دولت مشروع حاکم نباشد با اعزام سربازان تمام جهان نمیتوان صلح و ثبات واقعی را در آنجا تامین نمود .

عبدالجبار ثابت لوی څارنوال سابق افغانستان اظهار داشت عدم تطبیق یکسان قانون بالای وزرا ٫ والی ها ٫ وسایر مقامات عالی دولتی عامل گسترش فساد اداری در کشور گردیده است .

آقای هوتک به بی بی سی گفت فساد در مسئله افغانستان نه تنها ابعاد داخلی داشته بلکه ابعاد خارجی نیز داشته و دارد میافزاید در تقرر رﺆسا و مقامات ذیصلاح در نقاط کلیدی خارجی ها نقش داشته و دارند ادامه میدهد که خارجی ها تا الحال نه طرفدار یک موثر کارائی بوده نه یک حکومت تخصصی ازینکه عده از مقامات حکومت گذشته در فساد دست داشته جرات آنرا نداشته که عاملین فساد را معرفی نمایند تاهنوز از گرفتاری مقامات ذیصلاح چیزی شنیده نشده در حالیکه عامل بحران همان ها میباشند .

استاذ مسعود در سخنان خویش اظهار داشت حامد کرزی تعهد نموده که یک حکومت فراگیر را ایجاد مینماید کسانیکه آقای کرزی را در جریان کمپاین انتخاباتی اش کمک نموده خواهان یک بخش قدرت میباشند ناگزیر است به مصلحت ها تن دهد می افزاید اگر حامد کرزی به تیم موجود اتکا کند در مبارزه با فساد ناکام میباشد .

سیاه مک معاون سحنگوی حامد کرزی به تاریخ 14/8/1388 در بخشی از سخنانش به رادیو آزادی اظهار داشت حامد کرزی میگوید در روزهای اول شروع کارش یک مکتوب را ده الی دوازده مرتبه اصلاح مینمود و ادامه میدهد زیراکه سواد کافی وجود نداشت آگاهان امور این اتهامات را یک توهین بزرگ برای ده ها هزار دانشمندان ، کارمندان متجرب دلسوز، تحصیل کرده ملکی ونظامی کشور که در فصل های گرما و سرما بخاطر پیدا کردن لقمه حلال مصروف دست فروشی در جاده ها میباشند دانسته و میدانند و آقای سیاه مک در بخش دیگر سخنانش میافزاید اشخاص مفسد در هیچ نقطه دنیا از نظر ما پنهان شده نمیتوانند .

ناظران امور به این باور اند حامیان کمپاین انتخاباتی حامد کرزی اکثریت شان به فساد متهم میباشند که اعمار قصرهای بلند در داخل و خارج کشور بواسط آنها مثال برجسته آن میباشد .

یک تن به اسم کاظم علی مسکونه ولایت بامیان به رادیو آزادی گفت تکه داران قومی زیر چپن حامد کرزی غرض پنهان نمودن هزاران جنایت شان جمع شده اند تازمانیکه صلاحیت آنها گرفته نشود نمیتوان به یک آینده خوب امیدوار بود اضافه نمود وزراء که فساد میکنند پسران شان دارای شرکت های بزرگ در داخل و خارج کشور میباشند .

جلسه پارلمان کشور بتاریخ 13/8/1388 به نسبت اعتراض عده از اعضای ولسی جرگه در رابطه به اعلان کمیسون انتخابات که حامد کرزی را به حیث رئیس جمهور کشور معرفی نموده فضای جلسه را متشنج ساختند نجیبه عضو ولسی جرگه میگوید حامد کرزی یک عده افراد دلخواه خود را طی سالهای اخیر توظیف نموده که قانون اساسی را به نفع آن تفسیر نمایند .

ذبیر شفیق یک تن از کارشناسان به روزنامه انیس گفته است غربی ها از جمله امریکا از جلسه بن به این طرف ایجاد اداره سالم دموکراسی ٫ تامین امنیت را در افغانستان عنوان کرده اما از خود ارادیت اداره چشم پوشی نموده اند و در بخش دیگر آن ادامه میدهد عده از افراد بالای دولت افغانستان تحمیل شده ازین لحاظ اظهار مینمایند که مقصر حکومت افغانستان است در حالیکه حقیقت ندارد و امریکائی ها میخواهند در افغانستان یک دولت ضعیف موجود باشد .

مقامات ارشد امریکائی ها گفته اند اگر احمد ولی کرزی از ولایت قندهار برکنار نشود شواهد زیاد را برعلیه او گرد آوری و به نشر خواهیم رسانید و خواهیم گفت وی را باز داشت نمایند .

بشر دوست عضو ولسی جرگه میگوید رئیس کمیسیون انتخابات و سایر اعضای آن در مورد انتخاب حامد کرزی کار غیر قانونی را انجام داده اند هرچه عاجل آنها باید محاکمه شوند زیرا که آنها با سرنوشت مردم ما بازی کودکانه را انجام داده اند .

جنرال دوستم به تاریخ 1388/8/13 دریک محفل که هواخواهانش در ارگ ریاست جمهوری حضور داشتند با پوشانیدن چپن و بستن لنگی ازبکی به سر حامد کرزی کمر آنرا به دستمال بسته کرد و آگاهان امور انجام عمل فوق ذکر را که زمینه رفع کدورت های گذشته میباشد یک عمل خوب سیاسی خوانده اضافه مینمایند تازمانیکه کمر همت کسانیکه دعوای خدمت را دارند اکثریت مردم ما بسته ننمایند به هیچ وجه نمیتواند ادعای زعامت واقعی را در کشور نماید .

حامد کرزی در بخش سخنانش اظهار داشت مردم افغانستان درین انتخابات برنده میباشند و کسانیکه خواسته باشند چهره خود را در آئینه دولت آینده مشاهده کرده میتوانند آگاهان امور میگویند اکثریت مردم زمانی برنده انتخابات شناخته میشوند که حاکمیت قانون ٫ عدالت اجتماعی ٫ صلح و امنیت ٫ ثبات واقعی در کشور تامین و ٫ مشکلات اقتصادی مرفوع گردد مبارزه جدی با عاملین فساد ٫ مافیای مواد مخدر ٫ جنایت کاران سازمان یافته ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ جنگ سالاران و زورمندان و حامیان خارجی آنها صورت گیرد در غیر از آن به گفتن حلوا دهن شرین نمیشود اضافه مینمایند در آئینه موجود کشور غبار عاملین فوق ذکر به اندازه روی آنرا پوشانیده که هیچ انسان واقع بین نمیتواند چهره حقیقی خود را در آن مشاهده نماید .

خلاصه اینکه زمان آن فرا رسیده که کشورهای منطقه و جهان بخصوص امریکا و بریتانیا بجای توقعات غیر واقعی و دور از امکان حکومت آینده حامد کرزی را غرض کسب مشروعیت صادقانه همکاری نمایند باید افزود که صرف با نصب افراد شایسته سالار ٫ مسلکی ٫ متجرب ٫ دلسوز به وطن ٫ پاکدامن در نقاط کلیدی که حمایت واقعی کشورهای فوق ذکر را نداشته باشند نمیتوان به ساحل مقصود رسید .

زیراکه گروهای تخربیکار و عاملین فساد مثل دامهای عنکبوت توانسته اند مردمان جامعه مارا در دامهای تذویر خویش با جبر و فشار اسیر سازند و بدون محدود نمودن صلاحیت های آنها و حامیان خارجی شان هرنوع ادعای کاذب و ریا زیرنام مبارزه با فساد نمیتواند خواستهای اساسی مردم مارا در حکومت آینده برآورده سازد .


November 8th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات